Palmerston North - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van loesnieuwzeeland - WaarBenJij.nu Palmerston North - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van loesnieuwzeeland - WaarBenJij.nu

Palmerston North

Blijf op de hoogte en volg

17 November 2014 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

Hoi allemaal!

Hier het eerste reisverslag vanuit Palmerston North, het plaatsje op het noordereiland waar de vet school (oftewel de faculteit diergeneeskunde) van Massey University is gevestigd. Momenteel ben ik iets meer dan in drie weken in Nieuw-Zeeland, dat betekend dat de eerste maand er al bijna op zit. Ik heb het hier heel erg naar mijn zin, maar soms zou ik graag heel even naar huis willen (sowieso voor een frietje met mayonaise en een frikandel samen met een biertje :p ).

Palmerston North is eigenlijk niet een hele bijzondere stad, er wonen 88.000 mensen in de stad. Wat ons opviel was dat er voor deze 88.000 mensen 2 McDonalds, 2 burgerkings, 2 KFC's en 1 Wendy's zijn, genoeg fastfood te halen dus.
Verder is het stratenplan van Palmy vrij 'vierkant' aangelegd, dat betekend dat het (zelfs voor mij) een hele kunst is om er te verdwalen. Nieuw Zeelanders zijn echt verschrikkelijk aardig, toen wij het vvv kantoor uitstapte met een kaart in onze handen kregen we al hulp aangeboden voordat we bepaald hadden waar we nu ergens waren. Iedereen is heel behulpzaam en ze doen echt hun best je te helpen.
Net als in Utrecht is campus van de universiteit net buiten de stad gevestigd. De diergeneeskunde faculteit lijkt ook wel een beetje op die in Utrecht, de collegezalen zijn gevestigd in een oude flat die heel erg lijkt op het Androclus gebouw in Utrecht (volgens mij gaat deze flat ook net als het Androclus gesloopt en herbouwd worden).
Verder zijn ook hier boerderijen op de campus te vinden, waaronder ook de deer-unit waar ik bezig ben met mijn onderzoek.

Voor degene die het niet helemaal meegekregen hebben waar mijn onderzoek over gaat zal ik het kort proberen uit te leggen. Ik ga hier proberen in kaart te brengen op welke leeftijd pasgeboren herten geïnfecteerd worden met long- en maag/darmparasieten. Daarnaast ga ik ook kijken wat het effect van het gebruik van anti parasieten middelen op de groei van de herten is. Hiervoor is het de bedoeling dat ik in de weiden mest ga verzamelen van de hindes en hun kalveren. Hier ben ik deze week mee begonnen, maar omdat de herten mij nog een beetje eng vinden en omdat het weer vandaag heel slecht is heb ik nog geen mest kunnen verzamelen.
Hiernaast ben ik ook al met een ander onderzoek meegewerkt naar een koeienbedrijf, het is heel leuk om de Nieuw Zeelandse veehouderij te zien en te kunnen vergelijken met de veehouderij in Nederland, want er zijn heel veel verschillen.
Verder heb ik ook al twee keer meegeholpen met 'velvetting' van de mannelijke herten. Dit houd in dat het gewei in een vroeg stadium (voordat het gewei gecalcificeerd is, is het nog gewoon zachter botachtig weefsel) eraf wordt geknipt. Wij hebben mogen helpen met het verdoven en knippen wat natuurlijk erg leuk is. De velvets zelf gaan voor best een behoorlijk bedrag naar China, waar het voor chinese geneesmiddelen wordt gebruikt.

Omdat Palmy vrij vlak is gaan wij elke dag met de fiets naar de universiteit, ik moet zeggen dat ik links fietsen moeilijker vind dan aan de linker kant auto rijden. Het is hier verplicht om op de fiets een helm te dragen, wat voor ons Nederlanders natuurlijk heel raar is.
Naast de fiets heb ik samen met Nannet, een andere Nederlandse diergeneeskunde student waarmee ik ook in een huis woon, een auto gekocht, een Toyota sprinter trueno uit 1996. Ik heb afgelopen dagen wel ontdekt dat er niks makkelijks is dan rijden in een automaat. We hebben het plan om in de weekenden het noordereiland door te reizen en we willen na ons onderzoek, eind februari, de oversteek gaan maken naar het zuidereiland.

Afgelopen weekend hebben we onze eerste trip gemaakt, samen met Hanneke en Nannet zijn we naar Ohakune geweest. Dit is een klein plaatsje gelegen in Tongariro national park. Onze eerste doel was om de Tongariro crossing te lopen, maar helaas was er slecht weer voorspeld en dan is het uitzicht op de berg niet mooi. Maar gelukkig zijn er genoeg tochten om te lopen en we hadden een andere mooie tocht gevonden. Helaas was het weer afgelopen zaterdag verschrikkelijk, en hebben we een kortere tocht gelopen een mooie waterval. Ondanks dat we helemaal verzopen waren was het een hele mooie wandeling. 'S middags is het gelukkig nog een beetje droog geworden en hebben we nog paard kunnen rijden.
De dag erna was gelukkig beter weer en hebben we naar de Waitonga falls kunnen wandelen. Al met al hebben we dit weekend heel veel moois gezien en hele mooie foto's kunnen maken. Over deze trip is natuurlijk heel veel te vertellen, maar foto's zeggen meer dan woorden over de schoonheid van het landschap, dus ik heb een paar foto's van de trip toegevoegd.

Ik denk dat ik jullie nu wel aardig bijgepraat heb :)

Hei konā rā!

  • 18 November 2014 - 08:10

    Marja:

    Hey Loes,

    wat een mooie foto's zeg. Het is echt Hobbit-land daar. Wat een ruimte!

  • 18 November 2014 - 15:27

    Carla Alaers:

    Hoi Loes!
    Heerlijk om te lezen. Onze herten waren gek op rozijnenbrood, gooi er verschillende soorten brood in , het krentenbrood pikten ze eruit.
    volgens mij zijn ze kleurenblind maar als ik n rode jas droeg kwamen ze niet dichterbij, probeer een appel in je open hand....
    Nooit geweten dat t fluweel van het gewei geld kon opleveren;)
    SUCCES met je onderzoek en veel plezier met de meiden!
    frietje van Carla

  • 18 November 2014 - 19:08

    Annemiek:

    Loes,

    Ondanks het slechte weer kan je toch wel zien dat het een heel mooi land is zeg.
    Op naar het voorjaar!
    Geniet er maar lekker van :-)

  • 18 November 2014 - 19:49

    Rick:

    Hee Loes!!

    Klinkt leuk allemaal joh, ik moet meteen weer aan mijn eigen reis denken!
    Geniet er maar goed van, want voor dat je weet is het al weer voorbij.
    Ik ben heel erg nieuwsgierig naar de kiwi's, ik zou graag een foto willen zien hoe ze groeien hahah :)
    Dus je krijgt ff wat huiswerk van me ;)

    groetjes Rick

  • 18 November 2014 - 20:36

    Anita:

    Hoi Loes,
    Wat jij in zo'n korte tijd al gezien hebt zeg! Mooi land zo te zien aan de foto's en in het echt is dat natuurlijk nog vele malen mooier en indrukwekkender. Dat je onderzoek voorspoedig mag gaan en dat je nog genoeg tijd over hebt om nog veel meer van het mooie land te zien. Ik geniet hier mee, groetjes en tot het volgende verslag.

  • 19 November 2014 - 14:48

    Agda:

    Hoi Loes, ik word steeds jaloelser op je.
    Zelfs in de regen ziet het er toch wel bijzonder uit en dan moet het voorjaar nog beginnen.
    Eerst dacht ik dat het vuurwerk vanwege jullie auto was! Enne, friet kun je ook zelf bakken , hoor! Of hebben ze geen aardappels?
    Erg leuk om je berichtjes te lezen, nogmaals, probeer zoveel mogelijk te zien en te genieten.
    (de hertjes blijven toch wel mest produceren). gr. Agda.

  • 23 November 2014 - 12:58

    René Van Tiggelen :

    Hoi Loes,
    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt; uiteraard zijn er altijd wel momentjes dat iets minder leuk is, of dat een gedachtenspinsel je even 'naar huis brengt'. Volgens mij is dat ook als je in Utrecht bent. Ervaar hoe snel de tijd gaat en hoe snel het weer voorbij zal zijn; geniet daarom van al hetgeen je nú ziet en ervaart; komt nooit meer terug !
    Groet, René en Annette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Palmerston North

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2015

All good things come to an end

03 Februari 2015

Hooggeëerd bezoek

10 Januari 2015

Feestdagen in de zon!

15 December 2014

Gennets, possums, kiwi's paarden en een foetomie

17 November 2014

Palmerston North

Actief sinds 22 Okt. 2014
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 5346

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: