Gennets, possums, kiwi's paarden en een foetomie - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van loesnieuwzeeland - WaarBenJij.nu Gennets, possums, kiwi's paarden en een foetomie - Reisverslag uit Palmerston North, Nieuw Zeeland van loesnieuwzeeland - WaarBenJij.nu

Gennets, possums, kiwi's paarden en een foetomie

Blijf op de hoogte en volg

15 December 2014 | Nieuw Zeeland, Palmerston North

Hoi allemaal!

De titel zegt het al, er is veel te vertellen na mijn laatste blog. Nannet en ik hebben de afgelopen weken veel rond getoerd in onze auto en ook op de universiteit heb ik het een en ander gezien.

Eerst even naar mijn onderzoek, want dat is natuurlijk de hoofdreden dat ik hier ben. Het onderzoek gaat langzaam zijn gangetje, het is opgesplits naar twee onderdelen. Ik ga kijken naar de effecten van parasieten op de groei van jonge herten en ik ben verschillende testen met elkaar aan het vergelijken om te kijken welke test het betrouwbaarst is. Voor het laatste deel van mijn onderzoek moet ik een aantal tijdrovende testen uitvoeren wat de afgelopen weken tot best wel wat tijdsstress geleid heeft, maar momenteel heb ik me er bij neergelegd dat ik mij verslag hier niet af ga kunnen ronden. Gelukkig heb ik als ik terug kom al snel weer een week vakantie dus dan kan ik mooi het verslag afmaken. Overmorgen gaan we voor het eerst alle kalfjes binnen halen zodat ik monsters van ze kan verzamelen, spannend dus!

Naast mijn eigen onderzoek heb ik ook Nannet geholpen met haar onderzoek. Ik heb voor haar enkele possums mogen ontleden. Een possum is te vergelijken met een buidelrat. In Nieuw-Zeeland hebben ze een overschot aan possums, je moet dus vooral geen affectie met ze tonen en als je er in de auto één tegenkomt moet je hem het liefst plat rijden. Nannet onderzoekt of possums een factor in de epidemiologie van de ziekte leptospirose zijn. Hiervoor moet ze nieren van dode possums verzamelen en daar heb ik haar mee geholpen.

Naast al het werk op de universiteit doordeweeks zijn we in het weekend druk bezig met het noordereiland te bekijken. Zo zijn we een weekendje naar Napier en Wellington geweest. Napier is tot nu toe het gezelligste stadje waar we geweest zijn. Nieuw Zeeland is natuurlijk een vrij nieuw land dus de steden missen geschiedenis en daardoor ook een hoop gezelligheid. Napier staat bekend om zijn architectuur wat het een mooie stad maakt. Daarnaast kun je een stukje buiten Napier een wandeling van 18 km maken naar Cape Kidnappers. Het is een verschrikkelijk mooie wandeling naar de grootste Gennet (Jan van Gent vogel) kolonie aan land. Daarnaast komt je ook even in het paradijs aan zee en in de natuur. Hier kan ik alleen zeggen dat foto's meer dan woorden zeggen dus vergeet deze vooral niet te bekijken!

Naast Napier hebben we ook een busreis naar Wellington gemaakt. Ik had eerlijk gezegd meer van Wellington verwacht, het is eigenlijk maar een kleine stad en er is niet heel veel te zien. Wij hebben er een lord of the rings (LOTR) tour gemaakt. We zijn met de bus naar verschillende locaties geweest waar ze LOTR hebben gefilmd. Omdat alles afgebroken is is het niet echt meer te zien maar je komt wel op echt mooie locaties terecht. Ook hebben wij ons mogen verkleden als Legolas en als Gandalf en Sauron voor een mooie foto, wat vooral tot grote hilariteit leidde.
In Wellington hebben we het de dag van de tour heel erg getroffen met het weer, want Wellington staat niet heel erg bekend om de hoeveelheid zon maar wij hebben er een hele dag van mogen genieten.

Afgelopen weekend zijn we een weekendje thuis gebleven, dit omdat we verhuisd zijn naar het huis van onze begeleider (deze is met vakantie). Ik heb zaterdag een kijkje genomen op de renbaan want het was raceday. Ik heb mijn ogen uitgekeken. Ik ben in de aanloop naar Peerdepieten twee jaar terug meerdere keren mee geweest naar de baan in Wolvega maar dat is absoluut niet te vergelijken met hier. Waren er in Wolvega rond de 50 mensen waren er hier denk wel een paar honderd. Hele gezinnen zaten te picknicken naast de baan en iedere dame had een jurk aan en de mannen een pak. (de dames konden ook een waardebon van 500 dollar (zo een 270 euro) winnen als ze de mooiste outfit hadden). De baan is hier groter dan de drafbaan in Wolvega wat ervoor zorgde dat je de paarden alleen in het laatste rechte eind naar de finish ziet.

Zaterdagavond hebben Hanneke, Nannet en ik sinterklaas gevierd. We hadden lootjes getrokken, surprises gemaakt en voor pepernoten gezorgd. Hier in Nieuw-Zeeland vinden ze sinterklaas maar een raar iets, nog raarder vinden ze dat je met kerst geen kadotjes krijgt. Op 5 december hebben we pepernoten gebakken om iedereen te laten proeven. Iedereen was heel verbaasd hoe lekker ze zijn (ze hadden het er afgelopen week nog over).

Zondag zijn we met zijn drieën naar Castle Point geweest, waar we eerst bijna weggewaaid zijn en daarna werden we weggebrand door de zon. We hebben genoten van de uitzichten vanaf de klif.

Het weer is hier nog wel een apart iets. Het zou zomer moeten zijn maar heel veel hebben we er nog niet van gemerkt. Vooral in Palmy wilt het nogal vaak heel veel regenen en waaien. De reden hiervoor is dat achter Palmy een berg staat waar de wolken blijven hangen en eerst uitregenen. In de Lonely reisplannet reisgids staat ook dat John Cleese ooit gezegd heeft dat als je zelfmoord wilt plegen maar het niet durft, je naar Palmerston North moet gaan voor het laatste zetje. En ergens heeft hij gelijk want de regen is deprimerend (zeker als er een riviertje overstroomt en alles blank staat). Maar gelukkig schijnt de zon momenteel een keer!

Naast dit alles vermaken we ons prima door te gaan sporten en leuke dingen met andere studenten te doen. Zo gaan we komende woensdag naar christmas carrols luisteren en daarna uit eten met een groepje studenten. Het is wel heel raar om met dit weer naar kerstliedjes te gaan luisteren want dit jaar mis ik het kerstgevoel wel een beetje. Kerstbomen met 25 graden zijn gewoon heel raar. Zoals Coldplay ook zingt in Christmas lights: 'When you're still waiting for the snow to fall, doesn't it really feel like christmas at al.'

Verder hebben we in de universiteit kliniek een kiwi mogen zien. In het wild zie je niet zomaar een kiwi, het zijn dieren die in het donker leven. Omdat ze het druk hadden hebben we hem maar kort gezien en heel snel een foto moeten maken. Als er binnenkort meer tijd is mochten we er ook een vast komen houden!

Verder heb ik vandaag een foetotomie bij een hert meegemaakt. Meestal bevallen herten vanzelf in een stil hoekje zonder dat je er iets van ziet. Nu liep er vandaag een rond waar de kop van het kalfje er al uit hing terwijl mama aan het eten was. Deze hebben we ook binnen gehaald en toevallig was de dierenarts er op dat moment voor iets anders. Omdat we het kalf er niet zo afkregen hebben we mama moeten verdoven en het dode kalf in stukjes moeten zagen (wat een een foetotomie heet). Een foetotomie is iets wat je in Nederland als dierenarts niet heel veel doet (en foetotomie bij een hert is in NZ al zeldzaam) dus het was ontzettend gaaf om hier te kunnen assisteren. Er is wel een oudere dierenarts bij moeten komen omdat we het kalf er echt niet afwilde (zagen was ook moeilijk omdat de zaag voor een koe geschikt was en er eigenlijk ook een hand de zaag moet leiden en zoveel plek was er niet in de baarmoeder van het hert). Maar met veel gevloek is het kalf er bij de allerlaatste poging eraf gekomen en mama heeft het overleefd.

Ik denk dat ik nu wel bijna alles verteld heb wat ik wilde vertellen aan jullie, ik ben vast nog een hoop vergeten. Momenteel zijn we druk onze kerstvakantie aan het plannen, we gaan de dag voor kerst voor 11 dagen naar het noorden. We gaan naar Rotorua, Taupo, Coromandel en de Bay of Plenty (de baai van de andere kiwi's waar NZ bekend om staat). Hier hoop ik jullie in mijn volgende over bij te kunnen praten!

Ik ben een poging aan het doen foto's te uploaden wat momenteel maar voor de helft gelukt is, ik hoop snel alle foto's erop te kunnen zetten!

Allemaal fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar vanuit Nieuw-Zeeland!

Loes

  • 15 December 2014 - 10:58

    Cees Van Tiggelen:

    Ik begin nav jouw verhalen steeds meer zin te krijgen in onze studiereis naar NZ, zoek alvast maar wat leuke bestemmingen uit. Namens iedereen hier, ook oma de hartelijke groeten. Cees

  • 15 December 2014 - 19:08

    Miranda Hendrickx:

    Hoi Loes,

    Wat een belevenissen heb je al meegemaakt! Het weer valt toch soms best wel tegen, ik dacht dat jij daar alleen maar goed weer zou hebben! En je onderzoek gaat nu ook een beetje op gang komen.
    Maar ik hoor het al je mist de kerstmuziek van Skyradio ontzettend daar! Haha. Nou wij luisteren er elke dag naar hoor tijdens het werk.
    Veel plezier in de kerstvakantie daar en tot volgend jaar.

    P.S. Hoe zit het met de gele kiwi's (fruit)?

    Groetjes,
    Miranda

  • 15 December 2014 - 22:42

    C.Hendrickx:

    Wat een verslag zeg er is daar ook veel te beleven,maar goed dan gaat de tijd ook wat sneller.
    Ik wens je oo een fijne Kerst toe en een goed begin.gr Cor Hendrickx

  • 16 December 2014 - 22:08

    Lilian:

    Wauw wat een mooie foto s Het is inderdaad prachtig daar. Wel heel erg interessant al die onderzoeken, al lijkt me zagen in de baarmoeder niet zo. Geniet maar van de prachtige natuur en succes met je onderzoeken. Leuke vakantie en fijne feestdagen. groetjes Bernhard en Lilian.

  • 17 December 2014 - 21:46

    René & Annette Van Tiggelen :

    Hoi Loes,
    Mooi verslag; zo te lezen vermaak je je wel;
    van hieruit ook fijne feestdagen en tot volgend jaar.
    Groet, Annette en René

  • 18 December 2014 - 15:51

    Mam:

    Ook namens opa en oma. Ik print de verslagen altijd uit en neem ze mee om te laten lezen.
    Zo genieten zij ook mee. En de foto's laat ik via de dropbox zien.

  • 23 December 2014 - 16:50

    Diny En Henk:

    Hallo Loes,
    Wat een leuke en leerzame verhalen je allemaal op schrijft, je houd ons goed op de hoogte wat je onderneemt en ziet in Nieuw zeeland.
    Ik kan me voorstellen dat de dagen soms te kort zij om al je activiteiten uit te voeren je komt waarschijnlijk om 6 uur uit bed.
    Prettige kerstdagen en een goed uit einde.
    Groetjes oom Henk en tante Diny

  • 28 December 2014 - 01:37

    Machteld:

    Hoi Loes,

    Ik ben toch zoooo jaloers als ik al jouw verhalen lees.
    Je hebt de stap genomen en ik denk dat je dingen meemaakt, die je in NL nooit zou meemaken.
    Ga zo door!

    Ik hoop dat je een leuke kerst hebt gehad. Vandaag (3e kerstdag) is hier sneeuw gevallen! Net te laat, maar toch wel genieten hoor. Alhoewel ik jouw NZ-temperaturen ook zeer zeker kan waarderen.

    Ik wens je een hele goede jaarwisseling.

    Groetjes,
    Machteld

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Palmerston North

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Maart 2015

All good things come to an end

03 Februari 2015

Hooggeëerd bezoek

10 Januari 2015

Feestdagen in de zon!

15 December 2014

Gennets, possums, kiwi's paarden en een foetomie

17 November 2014

Palmerston North

Actief sinds 22 Okt. 2014
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 5344

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: